Metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss, Batia Strauss dopasowuje dziecięcą aktywność ruchową, taneczną i instrumentalną do dzieł muzyki klasycznej a przez to stwarza dzieciom możliwość zabawy z muzyką. Aktywne słuchanie muzyki według metody Batii Strauss polega na tym, iż dzieci słuchając wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. Słuchając więc aktywnie, nie pozostając w bezruchu. W przypadku dzieci młodszych wykonywane ruchy są proste, ilustrujące krótkie opowiadanie związane z każdym utworem muzycznym. Poprzez „aktywne słuchanie” dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego: formę pieśni, ronda poprzez rozpoznawanie ciałem zmian w muzyce i różnicowanie poszczególnych części. Towarzyszące poznawaniu budowy utworu zabawy rytmiczne są pierwszym etapem przygotowującym do wprowadzenia instrumentów perkusyjnych, z którymi dziecko ma możliwość aktywnego uczestniczenia w utworze muzycznym jako współwykonawca lub dyrygent. Jako instrumenty stosowane są np..tarki wykonane z drewna, różne patyczki, pudełka akustyczne, przeszkadzajki wykonane z nakrętek po sokach, nakrętki z gumkami oraz tradycyjne instrumenty perkusyjne. Słuchanie muzyki metodą Batii Strauss integruje różne formy aktywności: słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych. Pozwala w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo i rytm oraz dynamikę i barwę oraz w stosunkowo krótkim czasie osiągnąć cel zamierzony przez nauczyciela. Dzieci podczas aktywnego słuchania łatwo przyswajają muzykę, obcują z nią i czerpią z niej: piękno, wrażliwość, pomysłowość, muzykalność, uruchamiają wyobraźnię oraz pokonują nieśmiałość. W metodzie tej możliwe jest własne opracowanie wybranego utworu lub fragmentu muzycznego w formie partytury. Według Batii Strauss słuchanie muzyki powinno zawierać jak najwięcej elementów i maksymalnie wykorzystywać dostępne środki wyrazu i ekspresji.
Kontakt z muzyką jest dla dziecka źródłem twórczych poczynań, różnorodnych poszukiwań, stymuluje dziecko do samowyrażania się (np. w tańcu, śpiewie). Poprzez kontakt z muzyką rozwijają się u dziecka dodatnie cechy charakteru, zdolności poznawcze, a cała osobowość kształtowana jest harmonijnie i wielostronnie.
Do wartości wychowawczych muzyki można zaliczyć:
- kształtowanie kultury muzycznej,
- doskonalenie smaku,
- rozwijanie umiejętności słuchania,
- rozumienie własnej psychiki, obyczajów, warunków do życia,
- rozbudzanie zainteresowań i sympatii do ludzi,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
- odczuwanie piękna,
- oddziaływanie na dyspozycję dziecka do pracy, oraz na pamięć,
- rozwijanie poczucia więzi grupowej,
- rozwijanie samodzielności.
Metoda aktywnego słuchania muzyki według B. Strauss daje następujące możliwości dzieciom:
- uczestniczenie w utworze muzycznym,
- przeniknięcie do struktury całego utworu a w konsekwencji jego radosny i rozumny odbiór,
- kształcenie wyobraźni dźwiękowej,
- odczucie i przeżycie radości wspólnoty tworzenia, dostępnej jak wydawać by się mogło tylko artystom,
- możliwość wystąpienia w roli współwykonawcy lub artysty,
- swobodę w zmianie ról, jakie mają pełnić dzieci w danym utworze muzycznym,